lørdag 19. april 2014

. . . . . MAMMA SITT GAMLE SPISEBORD . . . . .

Mamma har et spisebord fra 40-tallet
som hun har arvet etter sin far .
Men bordet ble oppbevart for lenge
på et fuktig sted  ,
og det resulterte i at bordplata ble fullstendig ødelagt .
Vi ville ikke gi opp det fine bordet
ettersom bordbena var
helt fin og uten skader .
Så da var det bare en ting å gjøre ;
Gå i gang med oppussingen av bordplata .

Først måtte jeg strippe plata
for all løs finer ,
deretter startet jeg med å sparkle .
Det var mange dype og store hakk i bordplata ,
som gjorde at jeg måtte sparkle mange ganger
for å jevne ut hakkene ,
før jeg kunne helsparkle plata .
Dette tok veldig lang tid
og krevde en god porsjon tålmodighet ,
men jeg ble ferdig med sparklinga til slutt .
Så startet et nytt tålmodighetsprosjekt ;
Å male , ådre og lakke . . .



Brukte oljemaling i en gulbeige farge ,
som skulle ligne tre-farge .
Lasuroljen fikk jeg spesialblandet i en brun farge ,
sånn at det brune på det gule
skulle bli mest mulig likt fargen på resten av bordet .

Malte 3 strøk maling ,
og laserte og ådret bordplata deretter .
Ådring er en gammel maleteknikk
som gjør at det skal se ut som trestruktur .
Man må ha tålmodighet til dette arbeidet ,
for det ble en del prøving og feiling
før jeg fikk det til .
Til slutt 2 strøk lakk på toppen .

Stolene som hørte til bordet
var helt ødelagte
og lot seg ikke redde ,
 men mamma var så heldig
å finne nesten prikk like stoler på Skeidar ,
 og dem passet perfekt .
Av og til skal man ha litt flaks .


Resultatet etter oppussinga ble bra ,
eieren ble fornøyd
og bordet har nå vært i bruk
i ca. 14år
 etter at jeg pusset opp bordplata .


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar