torsdag 23. august 2012

ENSOM BORDFOT SAVNER SIN BEDRE HALVDEL; BORDPLATA...



Ei helt ny bordplate skal bordfoten få møte , men først må foten vaskes og skrubbes , pusses og males sånn at den blir fresh og fin til møtet med sin nye plate ..


Måtte vaske godt og pusse foten nesten helt ned for å fjerne mengder med fett , tjære og  gammel maling . Luktet mugg gjorde den også etter å ha tilbringt mange år nede i en muggen kjeller .



Når foten var ren og pen , fikk den 3 strøk med maling , fargevalget var ikke så vanskelig .. det ble lilla , fordi det er en nydelig farge og fordi det var det æ hadde tilgjengelig(restemaling) . :)
Den nye bordplata saget æ ut av en hobbyplate , pusset kantene , og malte plata med 2 strøk av den samme lillafargen som bordfoten .


Deretter begynte æ på det som var det mest spennende med oppussingen av bordet ..
Æ kjøpte en hekla duk på fretex , la den oppå plata og sprayet med Hammerite hvit til plata var dekket med hvitfarge , så tok æ av duken og Voila ; det flotte dukmønsteret tredde frem . Synes sjøl det ble overraskende bra .



                                                         Nærbilde av "duken" .




Endelig får gammel fot møte ny plate , limte og skrudde dem fast til hverandre ..




 Bord ferdig og
 på plass , 
og har fått selskap av en lilla orkide. :)




8 kommentarer:

  1. Æ e søkkimponert over alt d fine du lage. Hodet ditt må jo være på tur t å eksplodere med alle de idèan du har der inne :) Du e bare så flink Mona ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk Heidi, veldig hyggelig med sånne flotte kommentarer! :)
      Hodet mitt e til tider fullt av ideer ja, men det e ut gjennom hendene æ lar ideene eksplodere... hehe ;)

      Slett
  2. Dette ble bare så flott! Mvh oss på Hønefoss.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Heidi.
      Tusen takk for fine ord, det setter æ stor pris på. :))

      Slett
  3. Du er altså så kreativ. Har lagt merke til det du har lagt ut tidligere på tips og inspirasjon til Hjemmet, og blei glad eg nå fant bloggen din :)
    Gleder meg til å se mer av dine spreke og kreative sprell :)
    De skittentøyskurvene har jeg også, så nå fikk jeg tips til forandring når jeg ønsker det :)
    Ønsker deg ei fin helg
    Hilsen Merete N
    noggi71@hotmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Merete N!
      Så utrolig hyggelig at du vil følge bloggen min, det gjør mæ glad.
      Og tuusen takk for koselige ord om mine ideer. Flott å høre at du blir inspirert, lykke til med skittentøyskurvene dine dersom du finner ut at du vil forandre de.
      Takk og ha en riktig fin helg du også! :)))

      Slett
  4. Du er utrolig flink til å finne på ting og få et perfekt resultat. Hva slags maling bruker du på treverk for å få det så blankt og fint? Synes du er utrolig flink :)

    - Silje

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Silje.
      Så utrolig hyggelig å høre sånne fine tilbakemeldinger på mine kreativiteter. Tusen takk!
      Jeg foretrekker å bruke oljemaling på tremøbler, i glansgrad halvblank.
      Jeg synes oljemaling er lettere å jobbe med og gir et finere resultat enn den vannbaserte malinga, men oljemalinga tørker sakte, så man må ha tålmodighet.

      Mona. :)

      Slett