lørdag 16. februar 2013

.....SKRINET MED DET RARE I.....

  
 
Bunadsølvskrin
 
For 4-5 år siden
spurte et søskenbarn av meg
om jeg kunne være så snill
å male bunadmotiv på to treskrin 
som ho skulle gi i julegave til døtrene sine ,
da dem manglet oppbevaring til bunadsølvet .
 
Det ene skrinet skulle ha motiv fra
Nordlandsbunaden ,
og det andre skulle ha
Tromsø Festdrakt-motiv .
 
I tillegg til motivet
ville ho gjerne at navnene på jentene
og konfirmasjonsdatoene deres skulle males på skrinet ,
for å gjøre skrinene mer personlig .
 
Og sånn ble det :
 
 
Ann-Kristine sitt skrin .
 
Først malte jeg skrinet i en blåfarge
som tilsvarer bunadfargen .
Deretter tegna jeg motivet på for hånd med blyant ,
og malte oppå blyantstrekene .
Til slutt sprayet jeg over hele skrinet
med klarlakk .
 
Samme prosessen gjorde jeg med
det andre skrinet .
 
 
Elisabeth sitt skrin .
 
 
 
 
Når utsiden på skrinene ble så fargerik ,
så ble den trehvite innsiden veldig kjedelig ,
derfor kledde jeg skrinene
med mørk blå fløyel innvendig ,
men det glemte jeg dessverre å fotografere
før skrinene ble overlevert til mitt
søskenbarn Aud .
 
Aud ble heldigvis godt fornøyd
 med jobben jeg gjorde med skrinene ,
og det ble jentene hennes også .
 
Det gleder meg stort !
 
 
 
 
  

4 kommentarer:

  1. Kjempefine skrin:)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre , tusen takk Tone ! : )

    SvarSlett
  3. Hei! Har du lyst å fortelle litt om farge og teknikken du brukte her ? Sitter med to skrin og har aldri mala en blomst før så tror jeg trenger den hjelpen jeg kan finne xD

    SvarSlett